Obrázek článku Dva týdny s fyzikou aneb celostátní kola FO a AO

Ve dnech 12. – 15. 3. a 20. – 22. 3. proběhly celostátní finále fyzikální a astronomické olympiády, na nichž náš růžový ústav zastupoval Radovan Lev (6. E).

Fyzikální olympiáda se letos konala v severním předměstí Pardubic (někdy též přezdívaném Hradec Králové). To nejkrásnější nás čekalo hned úvodem. Ano, samozřejmě mluvím o rautu, který tradičně zahajuje podobná klání. Další vyhlídky již tak slibné nebyly, posuďte sami: středa – pět hodin namáhání mozku nad teoretickými příklady, čtvrtek – laboratoř aneb experimentální úloha a další čtyři hodiny počítání, pátek – napínání soutěžících proslovy sponzorů před vyhlášením.

Tož vezměme to postupně.

Středa:

1.    „Když má válec s plynem délku 15 cm a mně vyšlo, že píst klesne o centimetrů 50, pak je asi někde chyba… Hmm, že by ten tlak plynu ve válci hrál takovou roli, abych ho nemohl zanedbat?“

2.    Po půl hodině počítání a množství poškrtaných rovnic přes celou A4, abych určil ohniskové vzdálenosti čoček (f): „Wait, však porovnáním prvních dvou rovnic dostanu f1 = f2.“

3.    „Vemte si autorské řešení.“ „Děkuji, nechci, nebudu si kazit chuť u oběda.“ (Byla to chyba, na chuti nebylo co zkazit, zlatá školní jídelna).

4.    Gočár. To je jak latinský pojem z biologie. Nevím, kdo to byl, nevím, proč si ho pamatuji, ale při odpolední prohlídce města jsem to jméno slyšel snad 100 x.

 

Čtvrtek:

1.    Jídlo na obědě je o poznání lepší.

2.    Snahy přesvědčit nás, ať jdeme studovat do Hradce, vrcholí.

3.    „Proč mi to povrchové napětí vody vyšlo dvakrát větší, než uvádějí tabulky? Beztak nám kecají a ta kapalina není destilka (nekecali).“

4.    Organizátoři jsou na moderaci úloh neoblomní.

5.    Banda fyziků v hospodě, zatímco vedle na televizi vrcholí zápas Slavia x Milán: „A co tu rotaci řešit pomocí kvartenionů?“

 

Pátek:

1.    Poznatek dne: Když někdo začne proslov větou: „Vím, že už se nemůžete dočkat vyhlášení, tak to nebudu zdržovat,“ znamená to zdržení alespoň deset minut.

Na konci by se napětí dalo krájet (a to nejen kvůli extraligovému čtvrtfinále Pardubice x Hradec). Prvních deset fyziků si totiž zajistí účast na výběrové soustředění, kde se vybere pětičlenný tým, který bude Česko reprezentovat v Íránu (a kdo by nechtěl na dovolenou do Íránu?). Postupně zaznívala jména a s blížící se hranicí top 10 také exponenciálně rostlo napětí (ne elektrické).

Též již nebudu dále napínat: Z Hradce jsem do Valmezu přivezl 2. místo (a tedy šanci zabojovat o mezinárodko).

Bujaré oslavy do noci, párty v Krásenském pivovaru… Ne, takhle to po návratu nevypadalo, spíše počítání, memorování názvu hvězd, Messierových objektů či jižních souhvězdí a procházení si minulých zadání. Za necelý týden totiž tentokráte v Opavě začínalo finále olympiády astronomické zpestřené o to, že kvůli zkrouhnutí rozpočtu ministerstvem nemohlo proběhnout výběrové soustředění, a tak se měl tým na IOAA v Brazílii vybrat tady (pět nejlepších).

Středa – příjezd (tentokrát bez rautu) a pozorování noční oblohy (kde bylo vidět cca 7 jasných hvězd, Měsíc blížící se úplňku a mraky – tož takové standardní podmínky).

Čtvrtek – dopoledne byl na programu teoretický test (např.: jsme se zabývali modelem Daisyworld či vzdalováním Měsíce od Země). Odpoledne pak proběhlo druhé pozorování tentokráte v Unisféře na Univerzitě v Opavě. Následovalo promítání a vynahrazení rautu pohoštěním na rektorátu (ten řízek stál za všechny obtíže v domácím a krajském kole).

Pátek – dopoledne soutěž završila datová analýza na téma Cefeidy. Pak již následovalo pouze vyhlášení. Po minulých letech se mi podařilo prolomit prokletí sedmých míst a obsadil jsem  4. místo (čímž jsem se kvalifikoval na mezinárodní astronomickou olympiádu do Brazílie).

Protože toto bude pravděpodobně (doufám) můj poslední příspěvek na školní stránky, chtěl bych na závěr poděkovat všem kantorům, kteří mi během těch šesti let, co už straším na gymplu, jakýmkoli způsobem vycházeli vstříc (a že to bude hodně dlouhý seznam případů), ať už se jednalo o nestandardní laboratorní měření mimo běžné vyučování, opravování a diskusi úloh či doprovod na soutěže a jiné mimoškolní aktivity. Existuje mnoho škol, kde studenti podobné možnosti nemají, protože je to pro učitele práce navíc. Proto ještě jednou, díky.

 

Radovan Lev, 6. E