Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu

Výuka mateřského jazyka pracuje s poznatky, které žáci získávají v jiných předmětech: dějepis, občanská výchova, základy společenských věd, cizí jazyky, hudební a výtvarná výchova a také v předmětech přírodovědných. Hodiny českého jazyka rozšiřují slovní zásobu žáků, jakož i celého dalšího repertoáru jazykových prostředků.

Výuka se dělí na literární, jazykovou a komunikační výchovu.

Ve všech složkách předmětu se žák postupně učí pracovat s náročnějšími texty odbornými i uměleckými, poznává bohatství mateřského jazyka a předmět se stává i prostředkem esteticko-výchovného působení. V jazykové a komunikační výchově je žák veden k tomu, aby rozuměl různým typům textů a promluv a přemýšlel o nich. Získává schopnost vyjadřovat se spisovným jazykem správně, výstižně, slohově vhodně a pohotově v projevech ústních i písemných. Literární výchova je předmětem všeobecně vzdělávacím s výraznou funkcí esteticko-výchovnou. Žák získává základní přehled o vývoji české a světové literatury a je veden k tomu, aby respektoval, chránil a oceňoval naše tradice a získal pozitivní postoj k uměleckým dílům. Interpretace vybraných literárních děl přispívá k utváření názorů, postojů, zájmů, vkusu a mravního profilu žáka a celkově rozvíjí a kultivuje jeho duchovní život.

Ve výuce se vzdělávací obsah jednotlivých složek vzájemně prolíná.

V předposledním ročníku studia je žákům dána možnost vybrat si volitelný Seminář z českého jazyka a slohu s dotací dvě hodiny týdně a v ročníku maturitním Seminář z českého jazyka s dotací jedna hodina týdně a Seminář z českého jazyka a literatury s dotací tři hodiny.

Učební plán

šestiletý studijní cyklus

1.

2.

3.

4.

5.

6.

celkem

disponibilní hodiny

týdenní hodinová dotace

4 (1)

4 (0)

4(1)

3 (0)

3 (0)

4,5 (0,5)

22,5 (2,5)

2

 

čtyřletý studijní cyklus

1.

2.

3.

4.

celkem

disponibilní hodiny

týdenní hodinová dotace

4 (1)

3 (0)

3 (0)

4,5 (0,5)

14,5 (1,5)

2

  Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.

Organizační vymezení předmětu

Výuka probíhá zpravidla v rámci celé třídy. Především na nižším stupni šestiletého gymnázia jsou v rámci třídy připravovány soutěže a vystoupení žáků individuálně nebo ve skupinách – recitace, dramatizace, diskusní fóra. Ve volitelných seminářích pracují žáci různých tříd téhož ročníku. Během školního roku se žáci účastní poznávacích exkurzi (např. maturitní ročník – kulturně poznávací exkurze do Prahy), jsou vedeni k účasti v rozmanitých soutěžích, a to jak ve školních kolech, tak i ve vyšších, postupových: okrskových, regionálních i celostátních (Olympiáda v českém jazyce, recitační a literární soutěže, soutěž v řečnictví), účastní se vybraných kulturních akcí a zhlédnou vybraná představení. Škola pravidelně pořádá zájezdy do oblastních divadel.

Soubory ke stažení (4)
Název a typ souboru
Dokument PDF Seznam literárních děl k MZ - formulář k tisku
Dokument PDF
264.21 kB
Dokument PDF Souhlas zákonného zástupce - divadlo
Dokument PDF
262.18 kB
Dokument PDF Seznam literárních děl k MZ - vyplňovací formulář
Dokument PDF
274.44 kB
Dokument PDF Seznam literárních děl k MZ
Dokument PDF
135.61 kB
Učitelé
Mgr. Alžběta Dřímalová
Mgr. Marie Dufková
Mgr. Zuzana Grohová
Mgr. Lukáš Korábečný
Mgr. Vilma Vašáková
Mgr. Mojmír Zetek
Mgr. Alžběta Zetková
Aktuality k předmětu

Aktuality k předmětu

Celkem 105 aktualit

Zobrazit všechny aktuality
Galerie k předmětu

Galerie k předmětu

Celkem 7 galerií, 290 fotografií

Zobrazit všechny galerie