Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu
Vyučovací předmět Tělesná výchova vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, vzdělávacího oboru Tělesná výchova a části vzdělávacího obsahu oboru Výchova ke zdraví Rámcového vzdělávacího programu pro základní a gymnaziální vzdělávání.
Předmět Tělesná výchova si klade za cíl vybudovat v žácích pocit zodpovědnosti za své zdraví a chce vytvořit u žáků individuální pohybový návyk jako součást psychosomatické hygieny Žáci jsou seznámeni se základy všech běžných sportovních odvětví a jsou vedeni k aktivnímu pohybu. Během studia se mohou zapojit do sportovní činnosti, která je jim blízká a v budoucnu jim umožní věnovat se aktivnímu pohybu. Žáci jsou seznámeni s teoretickými poznatky z oblasti tréninku, relaxace a účinků fyzické zátěže na organizmus žáků, což jim umožní i v budoucnu plánovat svou fyzickou aktivitu přiměřeně svým možnostem. Ve výuce je rovněž kladen důraz na prevenci úrazů a význam správné životosprávy a správného životního stylu pro duševní zdraví. Součástí výuky je seznámení se s myšlenkami spojenými s olympismem.
Škola se pravidelně účastní sportovních soutěží v nejrůznějších odvětvích. Kromě meziškolních soutěží probíhají na škole soutěže mezitřídní (kolektivů i jednotlivců), které jsou otevřeny všem zájemcům z řad žáků školy. Žáci všech ročníků mají možnost zúčastnit se výběrového lyžařského výcvikového kurzu v zahraničí. V závěru školního roku jsou všichni žáci včetně vyučujících zapojeni do realizace projektu Sportovní den.
Učivo je přizpůsobeno jednotlivým skupinám dle pohlaví, sportovní výkonnosti a vlivu prostředí. V maturitním ročníku si žáci volí obsahové zaměření výuky podle sportovních odvětví. Žáci 1. ročníku čtyřletého a 3. ročníku šestiletého gymnázia absolvují 5–7 denní lyžařský výcvikový kurz, žáci 3. ročníku čtyřletého a 5. ročníku šestiletého gymnázia absolvují sportovní kurz zaměřený na letní sporty.
Do vyučovacího předmětu Tělesná výchova jsou začleněna průřezová témata Osobnostní a sociální výchova (Sebepoznání a sebepojetí, Já jako zdroj informací o sobě, druzí jako zdroj informací o mně, Seberegulace a sebeorganizace, Cvičení sebekontroly a sebeovládání, Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti, Spolupráce a soutěž, Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů, Sociální komunikace), Výchova demokratického občana (Občanská společnost a škola, Škola jako model otevřeného partnerství a demokratického společenství, Demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole, Způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v každodenním životě školy) a Environmentální výchova (Člověk a životní prostředí, Životní prostředí regionu).
Učební plán
šestiletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 2 (2) | 2 (2) | 2 (2) | 2 (2) | 2 (2) | 2 (2) | 12 (12) | 0 |
čtyřletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 2 (2) | 2 (2) | 2 (2) | 2 (2) | 8 (8) | 0 |
Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.
Organizační vymezení předmětu
Výuka probíhá odděleně pro chlapce a dívky, v maturitním ročníku může být koedukovaná. Výuka probíhá v tělocvičnách vybavených běžným sportovním nářadím a náčiním a ve venkovních sportovních areálech, případně v pronajatých specializovaných prostorách (zimní stadion, atleticko-fotbalový stadion, krytý a venkovní bazén, cyklostezky, dopravní hřiště, tenisové kurty, volejbalové kurty, fitness centra, loděnice). Žáci mají možnost využít školní posilovnu.